Directeur/eigenaar Gerko International Geri Geys:
‘Chemeter voldoet aan de verwachtingen die tijdens demo werden gewekt!’
‘Op een gegeven moment ging de toenmalige zaakvoerder ieder jaar één maand op vakantie en runde ik het bedrijf helemaal in m’n eentje. Dat was weliswaar gedurende de vakantieperiode als het niet zo druk was en het bedrijf was nog lang niet zo groot als nu, maar ik moest alles van A tot Z zelf doen.’
Onverwachte overname
‘De vroegere zaakvoerder en zijn vrouw waren goed bevriend met mijn ouders. We vierden kerstmis en nieuwjaar samen; er was kortom een uitstekende, familiare band. De zaakvoerder wilde ook dat ik het bedrijf in de toekomst zou overnemen en had aangegeven dat hij daar niet tot zijn pensioengerechtigde leeftijd mee wilde wachten. Helaas heeft het zo niet mogen zijn, want negen jaar geleden overleed hij op 46-jarige leeftijd aan een hartinfarct. Naast het verwerken van het verdriet moest ik – samen met mijn gepensioneerde vader – keihard aan de bak om het bedrijf overeind te houden. Dankzij de fysieke inzet van mijn gepensioneerde vader en ik, de met zeer hard werken in de steenfabriek verdiende spaarcenten van mijn vader en de welwillende opstelling van een aantal leveranciers, zijn we erin geslaagd het bedrijf in leven te houden.’
‘Pas toen we het bedrijf “in veilige haven” hadden, ben ik met de weduwe van de zaakvoerder gaan praten en zij gaf aan dat ze er geen interesse in had. Ik heb aangegeven dat ik het bedrijf met de volledige voorraad wilde overnemen voor de marktconforme prijs en daar is zij mee akkoord gegaan.’
Tekst loopt door onder de foto
Eigen koers
‘Ik had door de jaren heen natuurlijk mijn eigen ideeën ontwikkeld waar ik met het bedrijf naar toe wilde. Maar pas nu ik zelf de baas was, kon ik die ideeën onverkort doorvoeren. Om bestaande klanten niet direct af te schrikken, ben ik eerst nog wel doorgegaan onder de oude naam. Maar ik ben wel direct naar de bank gegaan voor een lening om op termijn bepaalde veranderingen te kunnen doorvoeren. De bank ging uiteindelijk akkoord onder voorwaarde dat ik enkele straffe bezuinigingen zou doorvoeren. Daar had ik wel ideeën over. Om te beginnen heb ik de vrachtwagen eruit gedaan. Als zaakvoerder had ik immers geen tijd om rond te rijden en de distributie te verzorgen. Geen vrachtwagen betekende geen verzekeringen, geen loon voor een chauffeur, geen schades, geen boetes. Dat leverde al een substantiële besparing op. Verder hadden wij een wederverkoper in een ander deel van België wiens voorraad wij volledig voorfinancierden. Inclusief de openstaande rekeningen bij zijn klanten en de rekeningen voor producten die hij bij andere leveranciers kocht. Dat leverde ons bij verkoop weliswaar 6 tot 7 % commissie op, maar leverde ook een voortdurend openstaande, grote kostenpost op bij ons. Ik vond het bijzonder lastig om te doen, want de relatie met hem was zeer goed. Toch ben met hem in gesprek gegaan om hem te vertellen dat we daar mee stopten. Hij kon uiteraard bij ons terecht als normale klant, maar wij financierden niets meer voor. Uiteindelijk had hij daar wel begrip voor en tot op de dag van vandaag is hij nog steeds een goede klant bij ons. Dat waren twee substantiële bezuinigingen waarmee de bank definitief akkoord ging. Ik kreeg mijn lening en kon verder.’
Stabiele groei Gerko
‘De bestaande cliënteel was mijn zakelijke startkapitaal en die heb ik uiteraard gekoesterd. Alleen heb ik na een half jaar de naam van het bedrijf veranderd in Gerko. Onder de oude naam was ik contractueel gebonden aan België omdat in andere landen andere wederverkopers van dat merk zaten. Dat probleem had ik onder die nieuwe naam niet. Maar misschien veel belangrijker was dat ik mijn eigen merk in de markt wilde zetten, met een veel bredere productrange dan voorheen. Ook heb ik vrijwel direct na de naamsverandering een website laten bouwen. Wil je in deze tijd succes hebben, dan heb je een website nodig. Vervolgens ben ik ons assortiment gaan uitbreiden. Aanvankelijk nog steeds bij de eigen klanten. Ik had in die tijd slechts vijf producten, dus als ik Gerko aanbood bij andere groothandels, zeiden ze: “waarom moeten we de samenwerking met onze huidige leverancier stopzetten voor de 5 producten van Gerko? Terwijl onze huidige leverancier 600 producten kan leveren?” Bij onze bestaande klanten kon ik die producten wél kwijt en zo heb ik het langzaam uitgebreid totdat we ook interessant werden als totaalleverancier voor andere partijen. Toen dat meer bekend werd in de markt, werden we daadwerkelijk benaderd door die andere partijen. Onder andere door een grote klant annex verdeler in Groot-Brittannië en later zelfs tot in Nieuw-Zeeland. In totaal leveren we op dit moment aan groothandels in 25 verschillende landen, waarbij we – in het geval hun bedieningsgebied groot genoeg is – ook exclusiviteit garanderen. We leveren ook alleen aan groothandels, nooit direct aan carrosseriebedrijven. Wij hoeven niet verkrijgbaar te zijn op iedere hoek van de straat, maar wel bij bedrijven die net als wij naar kwaliteit en service voor een goede prijs streven. Die prijs realiseren we door in samenwerking met de juiste partners grotere volumes in te kopen en door onze kostenstructuur zo efficiënt mogelijk te houden. Kijk, ik ben voor 100% eigenaar en zaakvoerder van Gerko. Ik heb geen investeringsmaatschappij, bank of aandeelhouder die mij pushen om de omzet en/of de winst te vergoten. Het gaat me niet om geld; de groei van het bedrijf op zich geeft voldoende voldoening. Eén van de volgende mijlpalen die we onlangs nog hebben gerealiseerd, is de bouw van het nieuwe bedrijfspand. Dat is afgelopen jaar tot stand gekomen en inmiddels zijn we alweer bezig met de uitbouw ervan. We zijn dus wel degelijk ambitieus. Niet om rijk te worden, maar om iets moois neer te zetten.’
Tekst loopt door onder de foto
Waarom Siam
‘In de tijd dat ik het bedrijf overnam, deden we niets met verf of andere chemische stoffen met een mogelijke gevarenklassen. We deden in zaken als mengbekers, schuurpapier, spuit- en stofmaskers. Maar toen we ons assortiment uitbreidden met producten als thinners, ontvetters, grondverven en laksoorten, moesten we daar veiligheidsfiches bij leveren. We hadden natuurlijk de veiligheidsfiches van onze leveranciers kunnen kopiëren, maar daar kleven een aantal nadelen aan. Om te beginnen hebben wij dan geen controle op de kwaliteit en de zorgvuldigheid waarmee deze zijn samengesteld. Een ander probleem was dat deze fiches vaak waren opgesteld in het Engels, terwijl het wettelijk verplicht is om dat in de taal te doen van het land waar het product naar toe gaat. En tot slot willen wij als merk een eenduidige uitstraling creëren, dus dienen ook de fiches in de huisstijl en voorzien van ons logo te zijn opgemaakt. Kortom, ik ben op zoek gegaan naar een manier om die veiligheidsfiches zelf te produceren en kwam uiteindelijk via Paul Robben uit bij Siam. Ik had namelijk al een goede relatie met Paul in een totaal ander verband en ik ken hem als een uitstekend geïnformeerde en oprechte chemische professional. Dus toen hij vertelde dat hij wederverkoper was van software om die veiligheidsfiches te genereren, was ik direct geïnteresseerd. En toen hij me een uitgebreide presentatie had gegeven van de mogelijkheden van die software, was ik enthousiast. Niet alleen vanwege gebruikersgemak van de software, maar ook omdat het zeer scherp geprijsd is. Zeker in vergelijking met sommige andere oplossingen. Ik heb nog wel een demonstratie aangevraagd van een andere software, maar die haalde het zeker qua gebruikersgemak en prijs niet bij Chemeter van Siam. Dat is het dus geworden en ik moet zeggen dat de software voldoet aan alle verwachtingen die Paul tijdens z’n demonstratie heeft gewekt.’
Wilt u meer weten over Gerko International? Klik dan hier!